Valor de marca de los supermercados de Rioverde y Ciudad Fernández, S.L.P . Sanjuana Edith Grimaldo Reyes¸ David Gómez Sánchez, Héctor López Gama

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cuantitativo, descriptivo, correlacional y de diseño transversal. La población se conformó por consumidores activos a los establecimientos de supermercados ubicados en el municipio de Rioverde y Ciudad Fernández, S.L.P., se empleó un muestreo probabilístico aleatorio simple, y considerando a 328 sujetos al estudio. Se empleó la encuesta como técnica de recolección de datos y dentro del cuestionario se consideraron variables para determinar el perfil sociodemográfico, variables para evaluar el valor de marca con las dimensiones de calidad, lealtad, conciencia de marca y asociación. Dentro de los principales hallazgos se identificó que la dimensión de valor de marca mejor valorada es la conciencia de marca y que respecto a los supermercados el mejor evaluado es el Super Abasolo, seguido de Bodega Aurrera y finalmente Super M.

Palabras clave : Valor de marca, supermercados

Abstract

The objective of this research is to evaluate the brand value through the dimensions of quality, notoriety, image and loyalty of the supermarkets located in the municipality of Rioverde and Ciudad Fernandez, S.L.P. The research had a quantitative, descriptive, correlational and cross-sectional design approach. The population was made up of active consumers in supermarket establishments located in the municipality of Rioverde and Ciudad Fernandez, S.L.P., simple random probabilistic sampling was used, considering 328 subjects for the study. The survey was used as a data collection technique and within the questionnaire variables were considered to determine the sociodemographic profile, variables to evaluate the brand value with the dimensions of quality, loyalty, brand awareness and association. Among the main findings, I identify that the best evaluated dimension of brand value is brand awareness and that with respect to supermarkets, the best evaluated is Super Abasolo, followed by Bodega Aurrera and finally Super M .

Keywords : Brand value, supermarkets.