Internal organizational communication in Higher Education Institutions: methodological proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69504/nau.v3i6.56

Keywords:

communication, education and management

Abstract

Communication in Higher Education Institutions (HEI) is considered an impact topic for Latin America. Its strategic planning contributes to all university processes. A reference framework is presented with definitions on the category of internal organizational communication management, and constituent elements are identified: messages, channels, networks and flows; which allow it to be identified as a system and process that takes place in the daily actions of organizations. Subsequently, the methodology proposes to develop a review systematically based on the qualitative perspective. To do so, a research question was formulated and selection criteria were determined that guided the process of searching for quality articles for the research and consistent with its purpose. The systematic review yielded a total of eight articles to be processed. Among the results, it is noted that in the management of organizational communication in HEIs, elements of the corporate culture must be considered: mission, vision, objectives and leadership. Finally, a methodological proposal is designed in which the theoretical elements on internal organizational communication, presented in the reference framework, are contrasted with research results that focus on this category in the internal areas of HEI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, H. (2005). Comunicación organizacional interna: Proceso, disciplina y técnica. S.I.Netbiblio.

Arévalo Martínez, R. I. (2022). El valor de la comunicación organizacional: una visión desde los profesionales, académicos y consultores. Sintaxis, 4(8), 12-31. https://doi.org/10.36105/stx.2022n8.01

Blazenaite, A. (2011). Effective Organizational Communication: in Search of a System. Socialiniai Mokslai, 74(4), 84-101. https://www.researchgate.net/publication/268330639_Effective_Organizational_Communication_in_Search_of_a_System

Bravo, R. N. (2021). Comunicación efectiva a través de la Virtualidad en la Formación Universitaria. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(3), 1-30. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2684

Contreras, O., y Garibay, N. (2020). Comunicación Organizacional: Historia, desarrollo y perspectivas de un concepto en constante construcción en América Latina. Inmediaciones de la comunicación, 15(2), 43-70. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3018

Fernández, A. A., y Shaw, G. P. (2020). Academic Leadership in a Time of Crisis: The Coronavirus and COVID-19. Journal of leadership studies, 1(14), 39-45. https://doi.org/10.1002/jls.21684

Garrido, F. J., Goldhaber, G. M., y Putnam, L. L. (2020). ¿Qué es la comunicación organizacional? Fundamentos de Comunicación Organizacional de la organización a la estrategia en el Siglo XXI (pp. 17-36). Organizational Communication Global Network. https://www.researchgate.net/profile/Francisco-Garrido-4/publication/343629110_Fundamentos_de_Comunicacion_Organizacional_2022/links/5f6a6d1aa6fdcc0086345f39/Fundamentos-de-Comunicacion-Organizacional-2022.pdf

González Aportela, O., Batista Mainegra, A., y González Fernández Larrea, M. (2020). Sistema de gestión de calidad en el proceso de extensión universitaria, una experiencia en la universidad de La Habana. Revista Electrónica de Calidad en la Educación Superior, 2(11), 105-134. https://doi.org/10.22458/caes.v11i2.3324

León, F. M., Saladrigas Medina, Hilda, y León, F. E. (2023). El Proceso de Evaluación y Acreditación Institucional. Visto desde la Comunicación Organizacional Interna. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(4), 210-232. https://www.acvenisproh.com/revistas/index.php/prohominum/article/view/678/1536

Llancari Morales, R. A., y Alania Contreras, R. D. (enero - junio 2020). Cultura organizacional y desempeño docente en la Universidad Nacional del Centro del Perú. SociaLium (Revista Científica de Ciencias Sociales), 1(4), 22-33. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/socialium/article/view/475

Martínez Arellano, N. A. (2018). Gestión de la comunicación interna en la Universidad Pública. El caso de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la UABC. Diagnóstico y plan de intervención. Razón y Palabra, 100(22), 837-855. http://revistas.comunicacionudlh.edu.ec/index.php/ryp

Montoya, M. de J. (2018). Comunicación Organizacional: revisión de su concepto y prácticas de algunos autores mexicanos. Razón y Palabra, 1(100), 778-795. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1134

Newman, M., y Gough, D. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. En Systematic Reviews in Educational Research (pp. 3-22). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7_1

Núñez Paula, I. A., y Bermúdez Reyes, E. (2019). Valores, Responsabilidad Social Universitaria (RSU), Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y Gestión de la Comunicación Organizacional. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 7(1), 104-115. https://www.upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/4059

Pacheco, L. B. C. (2019). Comprendiendo el ámbito de la comunicación organizacional interna y el desempeño docente en instituciones educativas. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 1(66), 65-82. https://doi.org/10.46744/bapl.201902.003

Pérez, S. D., y Góngora, C. de los Á. G. (2020). Una mirada a la racialidad desde la comunicación organizacional. Editorial Universitaria (Cuba). https://www.eumed.net/rev/caribe/2014/12/proceso-comunicacion.pdf

Pinzón Acosta, M. V., Contreras Pérez, A., Ramírez Molina, R. I., y de los Reyes Miquilena, D. (2021). Descripción de los niveles de comunicación organizacional. Consensus - Santiago, 5(1), 76-93. https://pragmatikasolutions.com/consensus/index.php/consensus/article/view/73

Quintana Lombeida, M. A., y Moncayo Silva, M. G. (2017). Nuevas perspectivas teóricas de comunicación en el clima organizacional de Instituciones de Educación. Revista de la Agrupación Joven Iberoamericana de Contabilidad y Administración de Empresas (AJOICA), 104(17), 104-117. https://www.researchgate.net/publication/327559543

Saladrigas, M. (2005). Comunicación organizacional: Matrices teóricas y enfoques comunicativos. Revista Latina de Comunicación Social, 8(60), 1- 7. Redalyc. Comunicación organizacional: Matrices teóricas y enfoques comunicativos.

Vásquez, C., Marroquín, L., Guillén, G., Montoya, M. J., y Rabello, G. (2023). Definiendo la comunicación organizacional desde el Sur: en búsqueda de perspectivas latinoamericanas. ORGANICOM, 1(41), 257-274. https://revistas.usp.br/organicom/article/view/200272/192335

Villalba Benítez, E. F. (2017). Desafíos de la gestión universitaria: Reflexiones en torno a las prácticas y tendencias en Paraguay. RAES (Revista Argentina de Educación Superior), 9(15), 36-53. http://www.revistaraes.net/revistas/raes15_art2.pdf

Published

2024-11-01

How to Cite

Puertas Martínez, L. L., & Barajas Villarruel, J. I. (2024). Internal organizational communication in Higher Education Institutions: methodological proposal. Nau Yuumak Avances De Investigación En Organizaciones Y Gestión, 3(6), 78–94. https://doi.org/10.69504/nau.v3i6.56

Issue

Section

Protocolos de investigación

Metrics