Corporate Social Responsibility a strategy for business
DOI:
https://doi.org/10.69504/nau.v4i7.82Keywords:
responsibility, sustainability, ethicsAbstract
The following study analyzes the relationship between business ethics, Corporate Social Responsibility (CSR), and Sustainable Development (SD). Based on Carroll’s pyramid, it highlights how companies must fulfill economic, legal, ethical, and philanthropic responsibilities. Business ethics has become a key pillar for generating trust, legitimacy, and credibility among stakeholders, thereby allowing organizations to act with transparency and accountability. CSR offers various benefits such as improved reputation, customer loyalty, attraction of talent, and strengthened ties with the community and stakeholders. Additionally, it promotes competitiveness and sustainability by balancing economic objectives with social and environmental impact. The study adopts a qualitative and descriptive approach based on documentary research. It concludes that CSR, when strategically integrated with business ethics, contributes to the development of a fairer and more sustainable society, positioning companies as fundamental actors in social and environmental well-being within today’s global context.
Downloads
References
Acevedo Téllez, J. P., y Piñeros, R. A. (2019). Evolución del reporteo en sostenibilidad en Lationamérica bajo los lineamientos del GRI (Global Reporting Iniciative). Signos: Investigación en sistemas de gestión, 63-82.
Alonzo Godoy, M., Santamaria Velasco, C., y Parra López , L. (2022). Explorando las dimensiones de la responsabilidad social empresarial y la innovación sostenible. Digital Publisher CEIT, 7(32), 126-141. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.3-2.1149
Alvarado Herrera, A., y Schlesinger Díaz, M. W. (2008). Dimensionalidad De La Responsabilidad Social Empresarial Percibida Y Sus Efectos Sobre La Imagen Y La Reputación: Una Aproximación Desde El Modelo De Carroll. Estudios Gerenciales, 37-59. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70043-3
Ayala del Pino, C. (2021). La responsabilidad social corporativa: concepto, ámbito de aplicación, grupos de interés y objetivos. Anuario jurídico y económico escurialense, 173-198. https://doi.org/10.54571/ajee.462
Bien Informado. (2023, 9 de noviembre). Reciben 120 empresas su distintivo como ESR.
Caravedo, B. (2011). Desarrollo sostenible, ética, filantropía y responsabilidad social. La responsabilidad social de la empresa en América Latina, 29-44.
Cervantes Rosas, M. d., de Anda Montaño, R. E., Rojas Escárrega, D., y Muñoz, A. V. (2021). La dimensión medioambiental de la responsabilidad social empresarial: revisión de literatura. Desarrollo Sustentable, negocios, emprendimiento y educación RILCO DS, 80-93.
Cuevas Moreno, R. (2011). Las dimensiones de la responsabilidad social de las empresas: una guía de lectura para su estudio. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 7-26.
De la Rosa Leal , M. E. (21 de febrero de 2022). Evolución del concepto de RS. Hermosillo , Sonora, México.
Fernández Fernández, J. L., y Bajo Sanjuán, A. (2012). La Teoría del Stakeholder o de los Grupos de Interés, pieza clave de la RSE, del éxito empresarial y de la sostenibilidad. Adresearch Esic international journal of communication research, 130-143. https://doi.org/10.7263/adresic-006-02
Fernando, N. G. (2024). Responsabilidad Social Corporativa . Teoría y práctica de la sostenibilidad . España: ESIC.
Filizoz, B., y Fisne, M. (2011). Corporate Social Responsibility: A Study of Striking. Procedia Social and Behavioral Sciences 24 , 24, 1405-1417.
García Guardia, M., y Llorente Barroso, C. (2009). La Resposabilidad Social Corporativa: una Estrategia Para Conseguir Imagen Y Reputación. REVISTAICONO, 95-124. https://doi.org/10.7195/ri14.v7i2.319
García Jiménez, S. (2018). La acumulación por desposesión en David Harvey, apuntes para una crítica a la Responsabilidad Social. Revista Gestión y estrategia, 9-20. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2018n53/Garcia
García Lozano, J. I. (2018). El Pacto Mundial, Punto de Convergencia en la Línea del Tiempo del Desarrollo Sostenible y la Responsabilidad Social Empresarial y su Influencia en las Empresas. Dictamen Libre, 71-88.
González Esteban, E. (septiembre de 2005). La teoría de los stakeholders. Un puente para el desarrollo práctico de la ética empresarial y de la responsabilidad social corporativa. Veritas. Revista de Filosofía y Teología, 205-224.
Granda Revilla, G., y Trujillo Fernández, R. (2011). La gestión de los grupos de interés (stakeholders) en la estrategia de las organizaciones. Economía industrial(381), 71-76.
GRI. (21 de febrero de 2024). Nuestra misión e historia. Obtenido de GRI: https://www.globalreporting.org/about-gri/mission-history/
Jaimes Valdez, M. Á., Jacobo Hernández, C. A., y Ochoa Jiménez, S. (2021). Los beneficios de la responsabilidad social empresarial: una revisión literaria. https://doi.org/10.21789/24222704.1720
Larrouyet, M. C. (2015). Desarrollo sustentable: origen, evolución y su implementación. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la Universidad, 1-47.
León, F. (2008). La percepción de la responsabilidad social empresarial por parte del consumidor. Visión Gerencial, 83-95.
López Piñón, D. C. (2021). Las Dimensiones de la RSE, EL PRECIO Y LA. Universidad Autónoma de Nuevo León .
Márquez Ortíz, L. E., Cuétara Sánchez, L. M., Cartay Angulo, R. C., y Labarca Ferrer, N. J. (2020). Desarrollo y crecimiento económico:Análsis teórico desde un enfoque cuantitativo. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(1), 233-253.
Medrano Sánchez, M. I., Masías Vidal, J. L., Obeso Cuadra, J. K., Morón Paredes, G., Moreano Márquez, W. L., García Segovia, M. E., y Coveñas Lalupu, J. (2019). La responsabilidad social empresarial en la relación comunidades campesinas y empresas mineras. Lex: Revista de la Facultad de Derecho y Ciencia Política de la Universidad Alas Peruanas, 325-360.
Méndez Picazo, M. T. (2005). Ética y responsabilidad social corporativa. Ética y Economía, 141-150.
Moura Leite, R. C., y Padgett, R. C. (2014). La evolución de la responsabilidad social de la empresa: Un abordaje histórico. Espacios, 9.
Muñoz Martín, J. (2013). Ética empresarial, Responsabilidad Social Corporativa (RSC) y Creación de Valor Compartido (CVC). Globalización, Competitivdad y Gobernabilidad, 76-88.
ONU. (21 de febrero de 2024). Pacto Mundial de la ONU: la búsqueda de soluciones para retos globales . Obtenido de Naciones Unidas: https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/el-pacto-mundial-de-la-onu-la-b%C3%BAsqueda-de-soluciones-para-retos-globales
Orozco Martinez, I. (2020). De la ética empresarial a la sostenibilidad, ¿por qué debe interesar a las empresas? The Anáhuac Journal, 76-105.
Salgueiro, A. (2001). Indicadores de Gestión y Cuadro de Mando. Madrid: Díaz De Santos.
Smith, A. (24 de enero de 1776). Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones. Obtenido de Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Adam_Smith
Villalpando, P. C., Ortiz, A. G., Guerra, P. R., Barragán, J. N., y González F, G. (2021). Proyecto de Investigación en Cuerpos Académicos: Las Dimensiones de la Responsabilidad Social Empresarial (RSE). About the center, 331.
World Bank Data Team. (1 de julio de 2019). Nueva clasificación de los países según el nivel de ingresos 2019 y 2020. Obtenido de Banco Mundial: https://blogs.worldban.org/es/opendata/nueva-clasificacion-de-los-paises-segun-el-nivel-de-ingresos-para2019-y-2020"#/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Alejandro Medellín Villalobos, Maria Eugenia De la Rosa Leal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.