Brand Value of the Supermarkets of Rioverde and Ciudad Fernandez, S.L.P

Authors

Keywords:

Brand value, supermarkets

Abstract

The objective of this research is to evaluate the brand value through the dimensions of quality, notoriety, image and loyalty of the supermarkets located in the municipality of Rioverde and Ciudad Fernandez, S.L.P. The research had a quantitative, descriptive, correlational and cross-sectional design approach. The population was made up of active consumers in supermarket establishments located in the municipality of Rioverde and Ciudad Fernandez, S.L.P., simple random probabilistic sampling was used, considering 328 subjects for the study. The survey was used as a data collection technique and within the questionnaire variables were considered to determine the sociodemographic profile, variables to evaluate the brand value with the dimensions of quality, loyalty, brand awareness and association. Among the main findings, I identify that the best evaluated dimension of brand value is brand awareness and that with respect to supermarkets, the best evaluated is Super Abasolo, followed by Bodega Aurrera and finally Super M.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Mexicana de Agencias de Inteligencia de Mercado y Opinión (AMAI). (Octubre de 2021). Nivel Socioeconómico AMAI 2022. Recuperado el 31 de Enero de 2023, de https://www.amai.org/descargas/Nota_Metodologico_NSE_2022_v5.pdf

Balderas, M. (2016). Influencia del valor de marca en el comportamiento del consumidor del mercado de la telefonía celular en la zona conurbada de Rioverde, S.L.P. Rioverde, San Luis Potosí, México: (Tesis Maestría) Unidad Académica Multidisciplinaria Zona Media. Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Buil, I., De Chernatony, L., & Martínez, E. (2013). La importancia de medir el valor de marca desde la perspectiva del consumidor: Evidencia empírica en España y el Reino Unido. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XIX(2), 226-237. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/280/28026992003.pdf

Casado, J. (2018). Supermercados en México: expansión y espacios de inserción. Estudios geográficos, 79(284), 167-190. Obtenido de https://estudiosgeograficos.revistas.csic.es/index.php/estudiosgeograficos/article/view/716/772

Fischer, L., & Espejo, J. (2017). Mercadotecnia (Quinta ed.). McGRAW HILL Education.

Gómez, D. (2016). Evaluación de los efectos del valor de marca en el comportamiento del consumidor del mercado de telefonía celular en la zona conurbada de Rioverde, S.L.P. Puebla, México: (Tesis Doctoral) Centro Interdisciplinario de Posgrados e Investigación y Consultoría. Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla.

Gutiérrez, A., Beltrán, C., & Ballesteros, L. (2020). Lealtad de marca como objetivo clave de las campañas publicitarias en el sector comercial. Digital Publisher, 205-219. Obtenido de https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/187/464

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). México: Mc Graw Hill Educación.

Keller, L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based brand equity. Journal of marketing , 57(1), 1-22. Obtenido de https://doi.org/10.1177/002224299305700101

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Marketing (Decimocuarta ed.). PEARSON EDUCACIÓN.

Macías, W., & Cerviño, J. (2017). Trademark dilution and its practical effect on purchase. Spanish Journal of Marketing, 21(1), 1-13. Obtenido de https://doi.org/10.1016/j.sjme.2016.12.003

Martin, C., & Salazar, D. (4 de marzo de 2021). Dinámica territorial de las grandes cadenas de supermercados en México. Obtenido de https://geoestrategias.com.mx/blog/2021/03/04/dinamica-territorial-de-las-grandes-cadenasde-supermercados-en-mexico/

Matos, D., & Oré, L. (2019). Segmentación de los clientes de supermercados de Lima moderna según su valoración de la marca WONG a partir del modelo de Brand Equity de Aaker. Lima, Perú: (Tesis de Licenciatura) Pontificia Universidad Católica del Perú.

Moreno, E., Ponce, D., & Moreno, H. (2021). Comportamiento del consumidor y el proceso de decisión de compra. Ciencia Latina, 5(6). Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/1478/2050/

Oviedo, R. (2014). Construcción del valor de marca en el mercado de la telefonía celular. Rioverde, San Luis Potosí, México: (Tesis de Maestría) Unidad Académica Multidisciplinaria Zona Media. Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Real Academia Española [RAE]. (s.f). DLE. Recuperado el 23 de junio de 2023, de https://dle.rae.es/supermercado

Romaniuk, J. (2018). Building Distinctive Brand Assets . Oxford University Press.

Santos, J., Jiménez, W., & Jiménez, E. (2016). La imagen de marca como vector de posicionamiento en PYMES: caso sector calzado de la provincia de Tungurahua. Revista Publicando, 3(9), 791-806. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7054913.pdf

Vargas, L. (2019). Inferencia de precio-calidad del producto entre consumidores infantiles. Revista Espacios, 40(38). Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1399311.pdf

Published

2024-03-01

How to Cite

Grimaldo Reyes, S. E., Gómez Sánchez, D., & López Gama, H. (2024). Brand Value of the Supermarkets of Rioverde and Ciudad Fernandez, S.L.P. Nau Yuumak Avances De Investigación En Organizaciones Y Gestión, 3(5), 123–148. Retrieved from https://nau.unison.mx/index.php/nau/article/view/53

Issue

Section

Artículos

Metrics